طراحی بدن ـ طراحی دست
قبل از اینکه آموزش طراحی از دست را شروع کم بهتر است روش کلی طراحی از بدن انسان بالغ را خدمتتان توضیح دهم. سعی میکنم آموزش را با روش های ساده و عملی پیش ببرم.
برای رسم بدن ابتدا یک خط عمودی با سر و ته علامتگذاری شده بکشید، سپس آنرا به دو قسمت مساوی تقسیم کنید، هر قسمت را به دو قسمت دیگر تقسیم کنید و دوباره این کار را تکرار کنید تا خط عمود شما به هشت قسمت مساوی تقسیم شود.
در فاصله اول بیضی سر را رسم کنید، وسط فاصله دوم خط شانه، بین فاصله ۴ و ۵ خط لگن و آخرین قسمت محل قرار گیری پاهاست. دقت در ترسیم فواصل باعث دقیقتر شدن تناسبات کاراکرتان می شود.
طی تصاویر محل قرارگیری اندامها را بین خطوط بررسی کنید.
طراحی با خطوط ساده و هندسی به شما بسیار کمک خواهد کرد.
دستها (مانند ابزارهای مکانیکی) به حالت مشخصی از محل مفصل ها خم میشوند، دقت در این موضوع باعث باورپذیری شخصیتی که طراحی میکند خواهد شد.
طراحی از انگشت
در تصویر زیر خطوط سبز محورهای اصلی در حرکت استخوان های دست را نشان می دهند و خطوط صورتی بیانگر حالت کلی دست اند.
بعد از اینکه طراحی های آموزشی را آماده کردم بهتر دیدم از چند عکس از دست هم استفاده کنم .
توجه داشته باشید طراحی از تصویر تا وقتی امکان طراحی از مدل زنده برایتان فراهم است به شما توصیه نمی شود. شما می توانید از دست چپ خودتان ( در صورتی که راست دست هستید) برای تمرین طراحی استفاده کنید. بعد از اینکه احساس کردید برای طراحی نیاز به زوایای بیشتری دارید می توانید با استفاده از یک آینه درمقابل دستتان، زوایای جدیدی را پیدا کنید.
در صورتی که مجبور به طراحی از روی تصویر هستید و رنگ عکس ها شما را در تشخیص تناسبات به اشتباه می اندازند آنها را سیاه و سفید کنید.
روش طراحی از دست بالدار
اغلب طراحان کاراکتر علاقه خاصی به طراحی شخصیت هایی با بال و شاخ و کلاه خود و دم و … دارند.
تصویر اول یک اتود از ایده ایست که در ذهن داشته ام.
به نظر من این طرح در صوت تکمیل، نهایتا طراحی ای کلاسیک، ساده و هندسی خواهد شد. بنابراین در تصویر دوم ایده ام را به شکل دیگری بر روی کاغذ می آورم. سعی میکنم به دست حالتهایی انحنا دار و عضلانی بدهم، بال را طوری طراحی میکنم که از فرم دست پیروی کند، با این روش هم بال زنده تر و انعطافپذیرتر به نظر می رسد و هم دست ورزیده تر به دیده میشود.
در تصویر سوم ماهیچه های طبیعی دست را با دقت به طرح اضافه میکنم و انگشتها را از هم جدا میکنم.
قست های محکم بال را از جنسی شبیه به چوب یا استخوان می سازم و قسمت های انعطافپذیر میتواند ازجنس چرم باشد.
با اضافه کردن پارگی ها ، وصه ها و دوخت ها، چرم را کهنه تر نشان می هم. برای نگه داشتن بالها از چیزی شبیه به کمربند استفاده می کنم.
در پایان با دقت طراحی را سایه میزنم؛ در صورتی که مهارتی در سایه زنی ندارید ممکن است کنترل مداد از دستتان خارج شود و ناخوداگاه خطوط تیره طرحتان را خراب کند، برای رفع این مشکل سعی کنید از مداد های سخت تر مانند H و F در کنار مداد های نرم گرافیتی استفاده کنید. برای یادآوری مقدار اثرگذاری مداد ها به درس اول از همین سری آموزشها مراجعه کنید.
طراحی از دست مسیح مصلوب
مطمئن هستم تا بحال آنقدر بلند پرواز نبوده اید که به کشیدن دست حضرت مسیح فکر کرده باشید.
خلق آثاری به محوریت حضرت مسیح به حالت مصلوب در بین نقاشان مطرح در دوره های مختلف جایگاه خاصی داشته است و هنرمندان بسیاری با این موضوع آثار ماندگاری را از خود به جا گذاشته اند.
من این طراحی را به صورت ذهنی کشیده ام و شما هم با کمی تمرین و دقت می تواند همین کار را انجام دهید.
اول طرحی کلی از بدن می زنم تا متوجه روش سوار شدن دست بر روی بدن شوید. حین طراحی متوجه خواهید شد که دست ها فشار زیادی را برای نگه داشتن بدن تحمل میکنند و هرچقدر از کف دست به طرف کتف حرکت کنید دست با زاویه و کشیدگی بیشتری به طرف پایین متمایل میشود. افتادگی انگشت ها بی حالی را نشان می هد.
در طرح تکمیل شده دست، انحنا ها و فرم عضلات را دقیقتر طراحی می کنم و در پایان دست را سایه میزنم.
پشینه پوش
همانطور که قول داده بودم طرح کاراکتری با عنوان پشیه پوش را برایتان می گذرام.
این کاراکتر از شعری از حافظ الهام گرفته شده است.
پشمینه پوش تندخو از عشق نشنیدهاست بو از مستیش رمزی بگو تا ترک هشیاری کند
متن کامل غزل:
آن کیست کز روی کرم با ما وفاداری کند بر جای بدکاری چو من یک دم نکوکاری کند
اول به بانگ نای و نی آرد به دل پیغام وی وان گه به یک پیمانه می با من وفاداری کند
دلبر که جان فرسود از او کام دلم نگشود از او نومید نتوان بود از او باشد که دلداری کند
گفتم گره نگشودهام زان طره تا من بودهام گفتا منش فرمودهام تا با تو طراری کند
پشمینه پوش تندخو از عشق نشنیدهاست بو از مستیش رمزی بگو تا ترک هشیاری کند
چون من گدای بینشان مشکل بود یاری چنان سلطان کجا عیش نهان با رند بازاری کند
زان طره پرپیچ و خم سهل است اگر بینم ستم از بند و زنجیرش چه غم هر کس که عیاری کند
شد لشکر غم بی عدد از بخت میخواهم مدد تا فخر دین عبدالصمد باشد که غمخواری کند
با چشم پرنیرنگ او حافظ مکن آهنگ او کان طره شبرنگ او بسیار طراری کند
توجه داشته باشید این طراحی، تصویرسازی از یک شعر نیست بلکه صرفا بهانه ایست برای طراحی شخصیتی با برداشتی آزاد که در حد امکان سعی شده شبیه به حال و هوای شعر باشد.
به روند شکلگیری دست و بدن در شروع طراحی توجه داشته باشید؛ اینکه چگونه شخصیتان را حتی در زیر حجم زیادی از لباس و پوشش باید ابتدا برهنه طراحی کنید تا در پایان تناسباتان قابل قبول باشد.
مقایسه انواع دست ها
طراحی از دست یک پرنده مانند خروس
ناخن
آخرین نکته طراحی از ناخن است، من چند نوع مختلف از ناخن را بر روی انگشت شصت طراحی کرد ام.
خیلی عالی بود ممنون
ممنون
واقعا سخته ها ولی وقتی بتونی انجامش بدی خیلی لذت داره
کاربرگرامی، بله بسیار زیاد لذت بخش و شیرین است.