معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب گرافیک » برندینگ (طراحی برند و هویت سازمانی) » داستان معروفترین لوگوی ۳۵ دلاری دنیا

داستان معروفترین لوگوی ۳۵ دلاری دنیا

نایک که امروزه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان پوشاک و تجهیزات ورزشی در جهان شناخته می شود، در سال ۱۹۶۲ توسط Bill Bowerman و Philip Knight تحت نام Blue Ribbon Sport در ایالات متحده آمریکا تاسیس شد.

لوگو مربوط به مارک نایک یکی از معروفترین لوگوهای دنیاست و شاید کمتر کسی باشد که بادیدن این علامت به یاد مارک معروف نایک نیفتد. این مارک در دنیا به “JUST DO IT !” معروف است و سوپراستارهای زیادی مانند Michael Jordan, LeBron James, Andre Agassi, Shane Warne, Maria Sharapova, Venus و Serena Williams از این مارک استفاده می کنند.

نام کمپانی نایک از نام الهه پیروزی در یونان باستان گرفته شده است. و لوگوی مربوطه در سال ۱۹۷۱ توسط Carolyn Davidson به قیمت بسیار پایین ۳۵ دلار طراحی گشته است. منظور از این لوگو بالهای الهه پیروزی است. اولین باری که لوگوی مربوطه در سال ۱۹۷۱ طراحی گشت نام نایک با رنگ نارنجی بر بالای این تصویر نوشته می شد. شاید بتوان گفت که آرم این شرکت حتی از نام آن نیز معروفتر گشته است.

 

لوگو نایک

 

آرم چک مارک معروف در سال ۱۹۹۵ به طور رسمی به عنوان آرم تجاری شرکت نایک ثبت گشت. این بالهای مجرد طراحی شده توسط Carolyn Davidson آرم بسیار بامعنایی برای کمپانی تولید کننده کفشهای ورزشی می باشد.
هدف از راه اندازی این شرکت توسط باورمن و نایت، وارد کردن کفشهای ورزشی ارزان قیمت از ژاپن به آمریکا بود. در آن زمان کفشهای آلمانی به خصوص آدیداس صنعت کفش سازی آمریکا را تسخیر کرده بود. یکسال بعد از تاسیس شرکت و وارد کردن کفش از ژاپن به آمریکا، Blue Ribbon Sport توانست تا کفشهای ژاپنی Onitsuka Tiger که امروزه بنام ASICS شناخته می شوند را در آمریکا شناسانده و بازار خوبی برایش فراهم سازد.
پس از فروش خوب محصولات Tiger، باورمن به این فکر اقتاد تا طراحی کفشهای Tiger را بهبودسازی کند و آن را با سلایق آمریکایی منطبق سازد. پس او شروع به طراحی مجدد شکل کفشهای Tiger کرد و اتفاقا” از طراحی جدید نیز استقبال نیز شد. در موازات این عمل، نایت نیز به بازاریابی بیشتر و گسترده تر پرداخت و در مناطق و کشورهای دیگر سعی کرد تا کفشهای خود را بفروشد که او نیز در این امر موفق بود. او از جف جانسون (Jeff Johnson) که مدیر فروش بود کمک گرفت. جانسون در امر فروش و بازاریابی بسیار فعال بود و توانست مقدار زیادی از کفشهای این شرکت را به دبیرستانی ها و جوانان آمریکایی بفروشد.
Bill Bowerman موسس Nikeدر سال ۱۹۷۱ آنها به ابن فکر افتادند تا نام شرکت را عوض کنند. آنها نام نایک (Nike) را انتخاب کردند. این نام نامی یونانی است که به معنی خدای “پیروزی” در یونان شناخته می شود. نام جدید، علامت جدید نیز لازم داشت. برای طراحی علامت آنها از کارولین دیویدسون (Carolyn Davidson) که آن زمان دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه هنر پورتلند (Portland) کمک گرفتند. علامت نایک را خانم دیویدسون فقط با دریافت ۳۵ دلار آمریکا برای آنها طراحی کرد.
پس از تغییر نام شرکت، خود شرکت نیزبا تغییرات بزرگی مواجه شد. ایجاد خط تولید جدید و تولید مستقیم از این تغییرات بود. با گذشت سال ها به محصولات و گستره تولید آن نیز اضافه می شد. اما محصولات جدید فقط شکل و روی جدید نداشتند، بلکه کارایی های آنها نیز به روز می شد. برای مثال در سال ۱۹۷۸ نایک، تکنولوژی Air خود را مرفی کرد. این تکنولوژی از یک پلاستیک پر از گاز در کفه کفش استفاده می کرد که این پلاستیک بالشتی شکل باعث می شد تا کف کفش نرم تر شود.
در سال ۱۹۸۶ سود شرکت نایک از یک میلیارد دلار هم بیشتر محاسبه شد. با پیشرفت این شرکت، مسوولان آن به فکر گسترده کردن محصولات و شعب آن در سراسر جهان افتادند و سعی کردند تا تقریبا تمام وسایل و پوشاک وزرشی مربوط به ورزشهای پرطرفدار نظیر بسکتبال و فوتبال را تولید کنند.
در اواخر دهه ۸۰ نایک شعار “Just Do It!” را برای خود برگزید و آنرا به عنوان شعار تجاری در انحصار خود در آورد.
در سال ۱۹۹۹، بیل باورمن در سن ۸۸ سالگی درگذشت. در سال ۲۰۰۴ نیز مدیر اجرایی این شرکت عوض شد. نایت که ۶۶ سال سن داشت خود را از پست مدیریت اجرایی بازنشسته کرد و جایش را به ویلیام پرز (William Perez) داد.
امروزه نام نایک و محصولات ورزشی آن تقریبا” برای هیچ ورزشکار و ورزش دوستی نا آشنا نیست. فروشگاه های نایک که به نام نایکی تاون (Niketown) شناخته می شوند، در اکثر شهرهای مطرح دنیا آماده فروش آخرین محصولات این شرکت هستند

حالا این سوال ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. موفقیت برند بیشتر در موفقیت یک لوگو موثراست یا برعکس؟
آیا خانم دیویدسون اگر می دانست روزی نایکی به یکی از معتبرترین برندهای صنایع پوشاک ورزشی تبدیل می شود. همین ۳۵دلاررادریافت می کرد؟

 

طراحی گرافیک و چاپ فیکانو

www.fikano.ir

 

 

لوگو نایک

 

لوگو نایک

 

لوگو نایک

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

طراحی آرم حرفه ای در وب سایت فیکانو - اصفهان و تمام ایران

طراحی لوگو معاصر، نگاه ظریف و رویکرد ساده – قسمت دوم

قسمت دوم نگاه دقیق به لوگو و لوگو تایپ و کنکاش در مفهوم، کارایی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس